★بر محمد و آل محمد صلوات★

واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا *۱۰۳آل عمران*

★بر محمد و آل محمد صلوات★

واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا *۱۰۳آل عمران*

این سایت صرفا جهت اعتلای فرهنگ اسلامی و یادآوری و گسترش مسائل دینی و اعتقادی و درج مطالب مفید و کارآمد برای همه بازدیدکنندگان میباشد
والسلام علی من اتبع الهدی

  • ۰
  • ۰


دانشمندان علم درآیه و گروهی از متخصصین علم حدیث، تصریح کرده اند که حدیث های نقل شده در کتاب های اهل سنّت – کتابهای صحیح، مسند و غیره – در مورد حضرت مهدی علیه السلام متواتر است. 

ما با توجه به کثرت آنان و جهت اختصار، تنها تعدادی از آنها را نام می بریم:

۱ – بربهاری، بزرگ حنبلیها و عالم دوران خویش (متوفای ۳۲۹)

شیخ حمّود تویجری در کتابش به نام «الاحتجاج بالاثر علی من انکر المهدی المنتظر» ص ۲۸ گوید که، بربهاری در کتاب خود «شرح السنه» تحت عنوان «ایمان به فرود آمدن عیسی بن مریم علیه السلام» می نویسد: «او فرود می آید . . . و پشت سر قائم آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم نماز می گذارد».

پوشیده نیست که واژه «ایمان» یعنی: اعتقاد. پس بر پایه حدیث آحاد، نمی توان اعتقادی را بر پا داشت.

۲ – محمّد بن حسین آبری شافعی (متوفای ۳۶۳)

در کتابش به نام «مناقب الشافعی» گوید: «اخبار وارده از مصطفی (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) متواتر و از راویان بسیار زیادی نقل شده است که مهدی می آید، او از خاندان پیامبر (صلی اللَّه علیه [و آله و سلم) است. هفت سال سلطنت می یابد، زمین را از عدل پر می کند، با عیسی خروج می نماید، و برای کشتن دجّال او را یاری می دهد».

این مطلب را قرطبی مالکی در کتاب «التذکره» ص ۷۱ و مزّی در کتاب «تهذیب الکمال» ج ۲۵، ص ۱۴۶، ش ۵۱۸۱، در شرح حال «محمّد بن خالد جندی»، و «ابن قیّم» در کتاب «المنار المنیف» ص ۱۴۲، ح ۳۲۷، و افراد دیگری از آبری، نقل کرده اند.

۳ – قرطبی مالکی (متوفای ۶۷۱)

در کتاب «التذکره» سخن آبری را – که قبلاً آوردیم – نقل کرده و بیان او را در صحیح دانستن حدیث های پیرامون حضرت مهدی علیه السلام، تأیید کرده است، و به سخن حافظ حاکم نیشابوری احتجاج کرده که گوید: «و حدیث های روایت شده از پیامبر (صلی اللَّه علیه [و آله و سلم) در نصّ بر قیام مهدی از خاندانش، که از فرزندان فاطمه است، ثابت می باشد».(۱) و در تفسیر خود «الجامع الاحکام القرآن» در تفسیر آیه ۳۲ سوره مبارکه توبه چنین آوره است: «اخبار صحیح بر این که مهدی از خاندان پیامبر (صلی اللَّه علیه [و آله و سلم) است، متواتر می باشد».(۲)

۴ – حافظ متقن، جمال الدین المزی (متوفای ۷۴۲)

گفته آبری را – که قبلاً ذکر شد – در متواتر بودن حدیث های پیرامون حضرت مهدی علیه السلام، به عنوان دلیل و برهان آورده، و متعرّض مطلبی از او نشده، بلکه آن را از جمله مسلّمیّات به شمار آورده است.(۳)

۵ – ابن قیّم (متوفای ۷۵۱)

نیز سخن آبری را تأیید و روایات پیرامون حضرت مهدی علیه السلام را به چهار دسته: صحیح، حسن، غریب و موضوع تقسیم کرده است.(۴)

بدیهی است که تنها مجموعه روایات صحیح و حسن، با آن تعداد زیاد و گسترده، برای اثبات تواتر این روایات کافی است.

۶ – ابن حجر عسقلانی (متوفای ۸۵۲)

متواتر بودن حدیث ها را از دیگران نقل(۵) و بدین گونه تأیید می کند: و در نماز خواندن عیسی علیه السلام پشت سر مردی از این امت و قرار داشتن آن در آخر الزمان و نزدیک به قیامت، دلیلی است بر درستی کلامی که گویند:

«إنَّ الإرضَ لا تَخْلُو مِنْ قائِمٍ لِلَّهِ بحجهٍ(۶)؛ هیچگاه زمین از حجت خدا که قائم به امر باشد خالی نخواهد بود».

۷ – شمس الدین سخاوی (متوفای ۹۰۲)

چند تن از دانشمندان، اعلام کرده اند که سخاوی از کسانی است که به تواترِ حدیث هایی پیرامون مهدی تصریح کرده است. چنانکه ابو الفیض غماری می گوید که علاّمه شیخ محمّد عربی فاسی در کتابش «المقاصد»، و محقق ابو زید عبد الرحمن بن عبد القادر فاسی در کتاب «مبهج المقاصد»، این مطلب را به سخاوی نسبت داده اند.(۷)

همچنین ابو عبد اللَّه محمّد بن جعفر کتانی (متوفای ۱۳۴۵) در کتاب «نظم المتناثر من الحدیث المتواتر» ۲۲۶ / ۲۸۹، این عقیده را از سخاوی نقل کرده است.

۸ – سیوطی (متوفای ۹۱۱)

به نوشته غماری شافعی، او در کتابهایش از جمله «الفوائد المتکاثره فی الاحادیث المتواتره» و «الازهار المتناثره» به تواترِ حدیث های پیرامون حضرت مهدی تصریح کرده است.(۸)

۹ – ابن حجر هیثمی (متوفای ۹۷۴)

از عقیده مسلمانان در مورد ظهور حضرت مهدی علیه السلام بسیار دفاع کرده، و به تواترِ حدیث های آن تصریح دارد.(۹)

۱۰ – متّقی هندی (متوفای ۹۷۵)

مؤلف کتاب «کنز العمّال»، در کتابش «البرهان فی علامات مهدی آخر الزمان» با دلیل و برهان، از عقیده به امام زمان علیه السلام دفاع کرده است.

و یکی از مهمترین بخشهای این کتاب، چهار فتوایی است که بر ردّ منکرین ظهور حضرت مهدی علیه السلام از علمای چهار فرقه اصلی اهل سنّت، نقل کرده است. آنان عبارتند از: ابن حجر هیثمی شافعی، شیخ احمد ابی السّرور بن صبا حنفی، شیخ محمّد بن محمّد خطابی مالکی، و شیخ یحیی بن محمّد حنبلی.

متّقی گوید: این چهار نفر از علمای اهل مکه و فقهای مسلمین بر چهار مذهب می باشند، و هر کس به فتواهای ایشان مراجعه کند، علم یقین پیدا می کند که همگی آنان بر تواتر حدیث های پیرامون حضرت مهدی علیه السلام متّفقند، و منکرینِ این باور را مستوجب مجازات می دانند، و چنین تصریح کرده اند که ضرب، تأدیب و اهانت او واجب است، تا این که به کوری چشم او به تعبیر آنان به حق برگردد، و در غیر این صورت خونش باید ریخته شود.(۱۰)

۱۱ – محمّد رسول برزنجی شافعی (متوفای ۱۱۰۳)

به تواتر حدیث های مربوط به حضرت مهدی علیه السلام تصریح کرده، گوید: «حدیث های وجود مهدی و قیامش در آخر الزمان و این که از خاندان رسول اللَّه (صلی اللَّه علیه [و آله و سلم) و از فرزندان فاطمه (رضی اللَّه عنها) می باشد، به حدّ تواتر معنوی رسیده، و انکار آنها معنا ندارد».(۱۱)

۱۲ – شیخ محمّد بن قاسم بن محمّد جسوس (متوفای ۱۱۸۲)

کتانی در کتاب «نظم المتناثر» تصریح او را به تواتر حدیث های مهدویت نقل کرده است.(۱۲)

۱۳ – ابو العلاء عراقی فاسی (متوفای ۱۱۸۳)

او کتابی درباره حضرت مهدی علیه السلام نوشته است. و در کتاب «نظم المتناثر من الحدیث المتواتر» تصریح او به تواتر این حدیث ها، نقل شده است.(۱۳)

۱۴ – شیخ سفارینی حنبلی (متوفای ۱۱۸۸)

قنوجی نقل می کند که او در کتابش به نام «اللوائح» قائل به تواتر حدیث های مربوط به حضرت مهدی علیه السلام است.(۱۴)

۱۵ – شیخ محمّد بن علی صبّان (متوفای ۱۲۰۶)

او، تواتر حدیث های پیرامون حضرت مهدی علیه السلام را از ابن حجر در کتابش «الصواعق المحرقه» و از دیگران نقل و به آنها احتجاج کرده و پذیرفته است.(۱۵)

۱۶ – شوکانی (متوفای ۱۲۵۰)

کتاب معروف او به نام «التوضیح فی تواتر ما جاء فی المنتظر و الدجال و المسیح» – برای پذیرش او تواتر حدیث های مربوط به حضرت مهدی علیه السلام – کافی است.

۱۷ – مؤمن بن حسن بن مؤمن شبلنجی (متوفای ۱۲۹۱)

وی به تواتر اخبار حضرت مهدی علیه السلام تصریح دارد، با تأکید بر این که ایشان از اهل البیت علیهم السلام می باشد.(۱۶)

۱۸ – احمد زینی دهلان (مفتی شافعی ها، متوفای ۱۳۰۴)

حدیث های حضرت مهدی علیه السلام را به فراوانی، توصیف کرده و گوید: «کثرت راویان آنها که یکدیگر را تقویت می کنند، به گونه ای است که افاده قطعیّت می کند».(۱۷)

توجه دارید که قطعیّت در حدیث، با تواتر حاصل می شود.

۱۹ – سید محمّد صدیق حسن قنوجی بخاری (متوفای ۱۳۰۷)

درباره حدیث های پیرامون حضرت مهدی علیه السلام گوید: «حدیث های نقل شده در این مورد، با همه اختلافهایش، بسیار زیاد است، به گونه ای که به حدّ تواتر می رسد».(۱۸)

۲۰ – ابو عبد اللَّه محمّد بن جعفر کتانی مالکی (متوفای ۱۳۴۵)

پس از نقل بعضی قولها در مورد تواتر حدیث های مهدویت، گوید: «نتیجه این که حدیث های وارده در مورد مهدی منتظر، متواتر است».(۱۹)

البته دیگرانی هم هستند که بازگویی گفته های همه آنان دراین مختصر، امکان پذیر نیست، و تعدادی از پژوهشگران، راویان این حدیث ها را از قرن سوم هجری تا به امروز مورد بررسی و تحقیق قرار داده اند.(۲۰)

در اینجا بایستی به گفته مهم استاد بدیع الزمان سعید نورسی (یکی از علمای بزرگ اهل سنّت در اوائل قرن چهاردهم هجری) اشاره کنیم، او می گوید: «در سراسر دنیا، هیچ گروهی هم جهت، شریف و بزرگوار که به شرافت و منزلت اهل البیت [علیهم السلام برسد، وجود ندارد. هیچ قبیله ای نمی تواند خود را به درجه یک زبانی و پیوستگی محکم قبیله اهل البیت [علیهم السلام برساند. هیچ مجموعه و جماعتی نورانی تر از جمع خاندان اهل البیت [علیهم السلام یافت نمی شود.

آری! به درستی اهل البیت [علیهم السلام از روح حقیقت قر آنی تغذیه و از سرچشمه آن نوشیده و به نور ایمان و شرف اسلام، روشنایی یافته اند، و لذا به کمالات عروج کرده، صدها قهرمان بی نظیر و یکتا به دنیا آوردند، و هزاران پیشوا و الگو برای رهبری امت، تقدیم داشتند. و بدون تردید برای عظیم ترین و بزرگترین فرمانده خود مهدی، عدالت کامل، و حقانیت او را برای احیای شریعت محمدی،

و حقیقت قرآن و سنّت احمدی و تطبیق و اجرای آنها را در دنیا، آشکار و نمایان خواهند کرد.

و این امری در نهایت خرد ورزی است، اضافه بر این که در منتهای لزوم و ضرورت بوده، و بلکه ضرورت و مقتضای همه آئین های زندگی اجتماعی است».(۲۱)











حقیر نکاتی رو عرض کنم مختصر اندکی مفصل؛:....آن هم اینست که  گهگاهی چه در رسانه چه در بعضی جاها  میبینیم و مشاهده میکنیم  یک عده آدم  جاهل(قاصر و یا مقصر) و کم عقل با در دست داشتن امکانات و تجهیزات و تبلیغات رسانه ای  القا میکنن که عقیده به مهدی از تفکرات شیعه است.و قضیه رو جوری با آب و تاب و تنش  بد جلوه میدن که گویی الان آسمون به زمین خواهد آمد و کسی که بدون علم و آکاهی پای برنامه هایشان مینشیند میگوید بله حق با اینهاست و چه عجب.شما کجا بودید وجدانن.و 

کم کم شک و شبهه مغز طرف درگیر بین دو جبهه میشه و این بدبخت نمیاد تحقیق کنه و مرگ بهش مهلت نمیده و با حالت شک و تحیر و دودلی از دنیا میره و عاقبتش هم الله اعلم

کید شیطان هم همینه.شک و شبهه در دین انداختن.

آن هم برای مغز عوام که حتی وضوی صحیح بلد نیست و اگر هم بلده واقف به احکام آن نیست.

و حال آنکه شما خواننده محترم باید بدانی که عقیده به مهدی موعود جزو عقاید قطعی تمام مذاهب اسلامی است و این مطلب اثبات شده ای است و از روز روشن آشکارتر و از خورشید پرفروغ تر است.  از طرف دیگه بعضی از جوانان تشیع بدون علم و آگاهی به مذهب تشیع سریعا متزلزل میشوند و تحت تاثیر گفته های افراد شیطان صفت و پلید که به حق دشمنان خدا و دشمنان رسول خدا و اهل بیت ایشانند٬ واقع میشوند‌‌.

علت چیست؟علت این است که ما خود را از حیث اعتقادی محکم بار نیاوردیم.

اگر به بار می آوردیم کسی جرأت شبهه افکنی در دین نداشت و شبهه افکنان را با تیرهای حق(آیات روایات) یا هدایت میکردیم یا اینکه اتمام حجت میکردیم با آنها


پس خیلی نیاز به کار داریم خصوصا در زمینه منجی و مصلح جهانی و موعود شناسی و مهدویت که همه در اصل یک مبحث میباشد 

و هر مومن متدینی باید آنها را در قلب و مغز و اعماق جانش بسپارد تا از یاران آگاه و با بصیرت  امام عصر باشد 

چون روایت داریم  اگر امام را نشناسیم و بمیریم٬به مرگ جاهلیت و کفر مرده ایم.پس بر ما خصوصا شیعیان ٬امام شناسی واجب میباشد ‌.

چقدر قبیحه ادعای پیروی امام زمان بکنیم ولی ذره ای با او آشنا نباشیم.

آشنایی به این نیست که بدانیم او امام دوازدهم است و نام پدرش و مادرش را بدانیم.بلکه قضیه فراتر از اینهاست 

پس هنوز کار داریم و خیلی باید کوشش کنیم تا به مرتبه یاریگر راه  او برسیم و به معنای واقعی کلمه سرباز او بشویم نه اینکه سربار او...ببین تفاوت ره ز کجا تا به کجاست

پس حیات واقعی ما در شناخت امام عصر (عج) میباشد

ان تنصروا الله ینصرکم آیه ۷ سوره محمد(ص)

««اگر دین خدا را یاری کردید٬خدا هم یاریتان میکند

توصیه میشود با آگاهی کامل از مذهب اهل بیت علیهم السلام  با (((((( مراعات حفظ وحدت))))))دفاع کنیم و تمام  نقشه های دشمنان که به سستی تار عنکبوته /هر چند ما مسلمانان از که القائات شیطانی دشمن  کوه ساخته ایم  است/  را نقش برآب کنیم  ان شا الله

جهت حصول موفقیت فقط نیاز به   اندکی صبر و حوصله و دقت و تأنی خصوصا مشروط بر ((( مشورت با کارشناسان و متخصصان و کار آگاهان  دینی)))میباشد


در حالی که حدود ۶۰۰۰روایت و حدیث درباره مهدویت هم در کتب شیعه و هم در کتب اهل سنت موجود است

هرچند عده ای مغرضانه و یا ناخواسته ایراد به این عقاید میگیرند.شک نکنید کسی که ایراد به عقیده شکوهمند مهدویت میگیرد دو حال برای او ممکن است

یا اینکه جاهل به قضیه است که خدا هدایت گر واقعی است

یا اینکه از عوامل دشمن است که اکثرا از این حربه استفاذه میکنند و مقابله با این ها نیاز به علم و آگاهی خاص دارد

ولی هرکجا چنین افرادی را مشاهده‌‌ کردین سعی نکنید وارد بحث بشوید چون کسی که خودش رو زده بخواب نمیشه از خواب بیدارش  کرد

ان الباطل کان زهوقا

قطعا هر چیز باطلی پایدار نخواهد ماند(رفتنی و زائل شدنی است)

ما که بر حقیم از چه باک داشته باشیم!!!!؟؟؟؟


هر چند شاعر خوش سروده:

چراغی کایزد منان فروزد

هرآنکس پف کند ریشش بسوزد


آیه ای نورانی و عظیم مناسب این شأن و مجال  حال::::::::::::یریدون لیطفئوا نور الله بافواهم والله متم نوره ولو کره الکافرون:::::::::::::

«« کافران میخواهند به وسیله (فوت)دهنهایشان نور الهی را خاموش کنند(ولی بدانند کور خوانده اند)زیرا خداوند نور خودش را به اعلا درجه نورانیت خواهد رسانید هرچند به مذاق کافران خوش نیاید««

و توصیه اهل بیت(ع) حفظ عقاید و پرهیز از جدال و مدارا و تقیه میباشد تا از فتنه ها در امان باشیم

ما باید   به وسیله تقوا و اجتناب از حرام و انجام واجب خود را به مرحله ای از ایمان برسانیم که نور ایمانمان تمامی شک و دودلیها و ظلمات را محو و نابود بگرداند و بجای آن نور یقین و نور علم حقیقی و بصیرت قرار بگیرد 


امیدوارم با کلمات ناقصم مطلب را رسانده باشم

در خانه اگر کس است یک حرف بس است

مراقب خودتان باشید.التماس دعا

والسلام علی من اتبع الهدی


  • ۹۸/۰۴/۲۹
  • هومان انصاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی