★بر محمد و آل محمد صلوات★

واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا *۱۰۳آل عمران*

★بر محمد و آل محمد صلوات★

واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا *۱۰۳آل عمران*

این سایت صرفا جهت اعتلای فرهنگ اسلامی و یادآوری و گسترش مسائل دینی و اعتقادی و درج مطالب مفید و کارآمد برای همه بازدیدکنندگان میباشد
والسلام علی من اتبع الهدی

  • ۰
  • ۰

اهل بیت و نماز

■ اهل بیت و نماز

اهل بیت و نماز

نماز حضرت علی

ابن ابی‏جمهور می‏گوید: در حدیث است که علی علیه‏السلام هر گاه وقت نماز می‏شد، ناآرام و لرزان می‏گشت و رنگش تغییر می‏کرد. 

به ایشان گفته می‏شد: شما را چه شده است، ای امیرمؤمنان؟ می‏فرمود: وقت نماز در رسیده است، وقت امانتی که خداوند آن را بر آسمانها و زمین عرضه کرد و آنها از بر دوش کشیدنش خودداری ورزیدند و از آن ترسیدند.[1] .

[1] عوالی اللآلی ج 1، ص 324.

حضرت زهرا و نماز

در کتاب اسرارالصلوة آمده است که فاطمه زهرا علیهاالسلام هنگام نماز از ترس خدا نفس نفس می‏زد و رسول خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی فرموده است: 

اما دخترم فاطمه علیهاالسلام پس به راستی که او سیده‏ی زنان عالمیان از اولین و آخرینشان می‏باشد. تا اینکه فرمود: زمانی که در محرابش در مقابل پروردگار - جل جلاله - می‏ایستد، نورش برای ملائکه پرتوافکنی می‏کند، آن چنان که ستارگان آسمان برای اهل زمین نورافکنی می‏نمایند و خداوند متعال به ملائکه‏هایش می‏فرماید: ای ملائکه‏ی من بنگرید به امه و کنیز من فاطمه سیده‏ی کنیزانم، که در مقابل من به عبادت ایستاده به طوری که بدنش از ترس مقام من می‏لرزد. و با تمام وجود و قلبش بر عبادت و اطاعتم رو آورده است. شما فرشتگانم را شاهد می‏گیرم که شیعیان فاطمه را از آتش جهنم ایمن گردانیدم.[1] .

 [1] میزان الحکمه، ج 5.

 

پیامبر اکرم در حال نماز

عطا ابن ریاح گوید: روزی نزد عایشه رفتم پرسیدم: شگفت‏انگیزترین چیزی که در عمرت از پیامبر صلی الله علیه و آله دیدی چه بود؟ 

او گفت: کارهای پیامبر صلی الله علیه و آله همه‏اش شگفت‏انگیز بود ولی از همه عجیب‏تر اینکه شبی از شبها که پیامبر صلی الله علیه و آله در خانه‏ی من بود، به استراحت پرداخت، هنوز آرام نگرفته بود که از جا برخاست و لباس پوشید و وضو گرفت و به نماز ایستاد و آن قدر در حال نماز و در جذبه‏ی خاص الهی اشک ریخت که جلوی لباسش، از اشک چشمش، تر شد.[1] .

پیامبر اکرم در حال نماز

عطا ابن ریاح گوید: روزی نزد عایشه رفتم پرسیدم: شگفت‏انگیزترین چیزی که در عمرت از پیامبر صلی الله علیه و آله دیدی چه بود؟ 

او گفت: کارهای پیامبر صلی الله علیه و آله همه‏اش شگفت‏انگیز بود ولی از همه عجیب‏تر اینکه شبی از شبها که پیامبر صلی الله علیه و آله در خانه‏ی من بود، به استراحت پرداخت، هنوز آرام نگرفته بود که از جا برخاست و لباس پوشید و وضو گرفت و به نماز ایستاد و آن قدر در حال نماز و در جذبه‏ی خاص الهی اشک ریخت که جلوی لباسش، از اشک چشمش، تر شد.[1] .

 

[1] اخلاق و کردار محمد (ص)، ص 78.

امام هادی و نماز

آمده است چندین نوبت که متوکل ملعون، افرادی را برای تفتیش و بازرسی به منزل آن حضرت فرستاده بود. مأموران متوکل در هر دفعه که وارد خانه می‏شدند می‏دیدند که امام بر روی سجاده‏ی حصیری‏اش مشغول عبادت و نماز خواندن بود و یا قرآن تلاوت می‏کرد. 

و مسعودی در اثبات الوصیه روایت کرده که چون حضرت امام علی النقی علیه‏السلام داخل خانه‏ی متوکل شد، و ایستاد و مشغول به نماز گشت یکی از مخالفین آمد، ایستاد مقابل آن حضرت و گفت تا کی (نعوذ بالله) ریاکاری می‏کنی، حضرت بعد از سلام دادن نماز رو 

کرد به او و فرمود: اگر دروغ گفتی در این نسبتی که به من دادی خدا تو را از بیخ برکند، تا این کلمه را فرمود آن مرد افتاد و بمرد.[1] .

 

[1] منتهی الآمال، ج 2، ص 1001.

 

آخرین وصیت

ابوبصیر گوید: بعد از درگذشت حضرت صادق علیه‏السلام پیش ام‏حمیده رفتم تا او را در این مصیبت تسلیت بگویم. تا چشمش به من افتاد شروع به گریه کرد من نیز از حال او به گریه افتادم. آن گاه گفت: ابامحمد! اگر حضرت صادق علیه‏السلام را هنگام مرگ مشاهده می‏کردی چیز عجیبی می‏دیدی. در آن لحظات آخر، چشم باز کرده، فرمود: هر کس بین من و او خویشاوندی هست بگویید بیاید. همه را گرد من جمع کنید سفارشی دارم. 

ام‏حمیده گفت: تمام خویشاوندان آن جناب را جمع کردیم در این موقع امام صادق علیه‏السلام نگاهی به آن نموده فرمود: شفاعت ما نخواهد رسید به آن کسی که نمازش را سبک بشمارد.[1] .

 

[1] محاسن برقی، ج 1، ص 80.

نماز پیامبر اکرم

جابر بن عبدالله می‏گوید: پیامبر خدا برای خوراک و یا چیز دیگری، نماز را به تأخیر نمی‏انداخت.[1] .

عائشه می‏گوید: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله با ما و ما با او گفتگو می‏کردیم. هنگام نماز که می‏شد گویا نه او ما را می‏شناخته و نه ما او را می‏شناختیم.[2] .

ابوعبدالله بن حامد گوید: پیامبر صلی الله علیه و آله هر گاه نماز می‏خواند، از سینه‏اش آوائی از خوف، چو آواز جوشش دیگ شنیده می‏شد.[3] .

امام سجاد علیه‏السلام فرمود: پیامبر آنقدر در نماز می‏ایستاد، تا پاهایش ورم می‏کرد.[4] .

 

[1] السنن الکبری، ج 3، ص 105.

[2] عدة الداعی، ص 139.

[3] خصال، ص 282.

[4] فتح الابواب، ص 170.

 

رابطه‏ی امام موسی بن جعفر با مسجد

خطیب بغدادی - که از اعاظم اهل سنت و از مورخین موثق و از قدماء ایشان است - گفته: موسی بن جعفر علیه‏السلام را که عبد صالح می‏گفتند: از شدت عبادت و کوشش و اجتهادش بود - و او گفته: روایت شده که: آن حضرت داخل مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله شد و در اول شب به سجده رفت و شنیدند که پیوسته تا صبح این را می‏گفت: 

«عظم الذنب من عبدک فلیحسن العفو من عندک» 

«پروردگارا! بزرگ است گناه از عبد تو، پس چه نیکو است عفو و اغماض از نزد تو».[1] .

 [1] نماز از دیدگاه قرآن و حدیث ص 144.

  • ۹۷/۰۲/۳۱
  • هومان انصاری

نظرات (۱)

  • مهدی سلمانی ماهینی
  • تشکر عالی بود
    پاسخ:
    بزرگواری.فقط دعامون کنید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی